Van de week was ineens mijn trouwe NSLU2 (mijn server/nas) niet meer bereikbaar. Hij had zichzelf uitgeschakeld. Toen ik hem weer opstartte bleef hij zichzelf continu opnieuw opstarten. Wat was er aan de hand?

Dus eerst de USB-stick met het Debian-OS gecontroleerd. Op het eerste gezicht leek die stick nog prima te functioneren. Nog enkele pogingen gedaan om hem te laten repareren, maar dat hielp allemaal niet. Hij bleef hetzelfde doen. Continu opnieuw opstarten. De externe harddisk die voor de dataopslag wordt gebruikt was nog gewoon benaderbaar. Klein praktisch puntje is dat deze, omdat hij aan een Linux-systeem hangt, als ext3 is geformatteerd en dus niet rechtstreeks door een Windows-pc gelezen kan worden.

Bij MyCom voor niet al te veel een nieuwe USB-stick gekocht. Deze opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd en vervolgens opnieuw Debian erop geïnstalleerd. Gelukkig startte mijn NSLU2 weer op. Was blijkbaar toch die oude stick niet helemaal goed meer.

Met de bestanden die ik van de oude USB-stick had geback-upt aan de slag om weer een werkend systeem te maken. Diverse instellingen goed gezet, packages geïnstalleerd en geconfigureerd. En ineens was mijn NSLU2 weer uit. Het zou toch niet…

Het kastje weer aangezet en mijn vrees bleek de waarheid. Exact hetzelfde probleem als met de originele USB-stick: continu opnieuw opstarten. Ik kan eigenlijk niet anders concluderen dan dat mijn servertje na jaren trouwe dienst de geest heeft gegeven. Dat is balen!

Na deze “klap” verwerkt te hebben is het belangrijk om weer verder kijken. Wat nu? Het was toch wel heel handig om zo’n server thuis te hebben. Een centrale netwerkschijf, het laten uitvoeren van een aantal eenvoudige taken. Hij deed het allemaal. Even naar de winkel en de eerste de beste NAS uit het schap pakken gaat hem dus niet worden.

Een nieuwe NAS moet een aantal extra zaken kunnen. Een belangrijke eis voor mij is wel dat er een redelijk volledige Linux op moet kunnen draaien. Een andere eis is een laag stroomverbruik. Verder zou een alles-in-een kast prettig zijn en zijn multi-media capaciteiten mooi meegenomen.

De Raspberry PI zou zo maar de perfecte oplossing kunnen zijn. Hij is zeer betaalbaar en voldoet aan bijna alle eisen. Alleen niet aan de alles-in-een-kast, maar dat had ik met de NSLU2 ook niet. Maar de PI is nog steeds niet goed leverbaar. Nog even geduld dus, ik sta op de wachtlijst.

Daarom doen we het voorlopig maar even zonder server. Moet kunnen, toch?